Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Restaurace a online platformy si nekonkurují, ukázal výzkum agentury Kantar

Objednávání jídel domů neubírá návštěvnost restauracím. Průzkum agentury Kantar, představený na čtvrtečním Pracovním brunchi v pražském Červeném jelenovi, ukázal, že tyto způsoby stravování nepředstavují vzájemnou konkurenci. „Ze zkušenosti víme, že na sobě s restauracemi neparazitujeme, ale často se doplňujeme,“ vysvětluje Adam Kolesa, ředitel dovážkové služby Foodora.

Z dat vyplývá, že preference zákazníků se odvíjí od různých situací. Když lidé přemýšlejí o dovážce, neuvažují už o restauraci (60 procent respondentů). Pokud se vrátí pozdě z práce a nechce se jim vařit, raději si objednají z domova, protože je to pro ně pohodlnější. To samé platí i naopak. Ve chvíli, kdy se lidé rozhodnou navštívit restauraci, chtějí si užít večer ve společnosti, což uvedlo 54 procent dotazovaných.

Častěji si objednávají muži než ženy a po dovážce pravděpodobněji sáhne jednotlivec než skupina. Objednávka tak většinou představuje menší peněžní obrat proti jedné návštěvě podniku, kde mají lidé tendenci utrácet více peněz. Vzhledem k tomu, že rozvoz přes týden zvolí častěji, poměr využití se opět vyrovnává. „Pomyslná bitva se tak neodehrává mezi platformou a restaurací, ale odděleně mezi restauracemi a mezi platformami,“ doplňuje Lenka Kondorová z Kantaru, který údaje získal na základě kvantitativního dotazníkového šetření, kde zkoumanou kategorií byli lidé od 18 do 59 let, tak, aby reprezentovali rozložení v Česku.

„Rozvoz jídla nabízí restauratérům další prodejní kanál, skrze který mohou oslovit i ty zákazníky, kteří po těžkém dni nechtějí vyrážet ven, ale přesto by si třeba například rádi vychutnali jejich oblíbenou kuchyni,“ míní Luboš Kastner, člen představenstva Hospodářské komory a spoluzakladatel Food’n Beverage Foundation.
Situaci v české gastronomii výrazně poznamenala covidová pandemie. Podnikům totiž citelně ubyli zákazníci, kteří častěji využívali rozvoz.

Méně známé restaurace si na takových platformách mohou rozšiřovat klientelu a budovat si jméno. „Tvrzení, že Foodora ubírá restauracím na autenticitě, je mýtem. Zákazník zde naopak může objevit podniky, o kterých ani neví, že existují, a pokud se mu osvědčí, navštíví je i osobně,“ upozorňuje Kolesa. Významným faktorem je ale i velikost podniku. Ty malé si mnohem pečlivěji musí promyslet, zda se jim spolupráce vyplatí, nebo je pro ně výhodnější spoléhat na méně početnou, ale stálou návštěvnickou klientelu.

autorka: Kateřina Čermáková
ilustrační foto: Dominik Fiala

Čtěte dál