Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Nebezpečné známosti roztáčejí ve Stavovském divadle kolotoč intrik a manipulací

Na scénu Národního divadla se vrací titul Nebezpečné známosti, tentokrát v nové originální dramatizaci režijního dua SKUTR. Původní příběh je dvě stě padesát let starý, zůstává ale aktuální. „Vášeň, faleš a intriky, to jsou témata, která se objevují všude a v každé době,“ říká Saša Rašilov v roli vikomta de Valmonta. Inscenace podle románu Choderlose de Laclose bude uvedena premiérou dnes večer v 19 hodin.

Nebezpečné známosti uvedlo v různých adaptacích na divadelní prkna již mnoho režisérů po celém světě, včetně té nejslavnější od Christophera Hamptona. Inscenace Lukáše Trpišovského a Martina Kukučky (SKUTR) se, na rozdíl od svých předchůdců, primárně soustředí na vnitřní prožitky postav a jejich korespondenci, samotný děj nechávají upozaděný a nabízejí tak svěží neotřelý pohled na klasické dílo.

Prostřednictvím sto sedmdesáti pěti dopisů putujících mezi postavami, se divák zaplétá do sítě intrik markýzy de Merteuil (Zuzana Stivínová) a jejího přítele a soka zároveň vikomta de Valmonta (Saša Rašilov). Dva hlavní aktéři krutě a bezostyšně manipulují s city svých obětí, z pomsty i pro potěšení z moci, nakonec však sami podlehnou svým nástrahám. Jejich krutost někdy až groteskně koresponduje s naivitou mladé lásky, se kterou si zlomyslně pohrávají. 

Scénu tvoří metafory 

Jevišti dominuje kolotoč z polopropustných zrcadel. „Je jednak metaforou mladé hravé lásky Cecile (Denisa Barešová) a rytíře Dancenyho (Zdeněk Piškula), kteří jsou v podstatě ještě dětmi, zároveň má ale i temnější symboliku. Rafinovaní dospělí roztáčejí kolotoč, který k sobě mladé postavy přitahuje a přetáčí jejich osudy,“ říká o blyštivé rekvizitě scénograf Jakub Kopecký. Markýza de Merteuil tak může skryta uvnitř zrcadlové atrakce pozorovat neštěstí a bolest, které svými činy působí, aniž by musela do scény vstupovat.

Metaforické scény a rekvizity se prolínají celým představením, třeba v podobě kostýmů. Cecile je zpočátku počestně oblečená do své nevinnosti, postupně svršky odkládá, zrovna jako svou nevinnost. Poté se znovu obleče, tentokrát do honosných a objemných šatů, které jsou ale průhledné, symbolizují falešnost její počestnosti. Ani polibek není pouze projevem lásky a vášně, je smrtící zbraní.

Režiséři se snažili amplifikovat ženskou emancipační linku markýzy de Merteuil, zároveň však ponechali postavu vikomta de Valmonta v podobě chodící reklamy na rape culture, a tak se jejich pokus o jemnou lidskoprávní korekci příliš nezdařil. Inscenace zůstává věrná klasické předloze dějem i dopisovou formou, přitažlivá je i moderním pojetím nablýskaným zrcadlovými prasátky.

Kateřina Ebrlová

Čtěte dál