Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

První rekonstrukce Barrandovského mostu po čtyřiceti letech začne v pondělí. Na Klimešovy sochy se ale nevztahuje

Barrandovský most čeká první velká oprava. Z předpjatých kabelů, které jsou součástí hlavní nosné konstrukce mostu, na některých místech zbývá jen 10 procent průměru, řekl náměstek primátora Adam Scheinherr na čtvrteční tiskové konferenci. Součástí oprav ale nebudou umělecké sochy na stranách mostu. Magistrát si není jistý, pod které oddělení spadají, proto je jejich situace komplikovanější. 

Dopravu ovlivní opravy už o víkendu, kdy začne příprava mostu pro techniku. V pondělí 16. května začnou stroje s frézováním. Ve středu se pak silničáři dají do bourání rampy ze Strakonické. Je to jediný prvek mostu, který budou muset celý nahradit. Architektonicky je totiž příliš náročná na opravu a je jednodušší ji zbourat a postavit znova, než ji složitě opravovat. Proto náměstek primátora Scheinherr očekává, že prvních deset dní od začátku prací bude nejkomplikovanějších pro dopravu. Stejná bude situace i pro řidiče, kteří si budou muset zvyknout na změnu na jejich pravidelných cestách.

Hlavní objízdná trasa je plánovaná přes Pražský okruh. Magistrát vyzývá řidiče, aby sledovali dopravní situaci přes aplikaci Waze, ze které bude město stahovat data o provozu. Na jejich základě bude nabízet řidičům lepší alternativy prostřednictvím telefonní linky a také na webu www.barrandak.cz

Revitalizace mostu bude trvat několik let a proběhne ve čtyřech etapách, z nichž první a nejdelší začne v pondělí. Ta bude trvat celkem 110 dní. Druhá odstartuje v roce 2023 a potrvá 92 dní, stejně jako třetí v roce 2024. Čtvrtý a poslední běh oprav v roce 2025 zabere už jen 82 dní. Na zakázku najala Technická správa komunikací (TSK) stavební společnost PORR. Zesmluvněné jsou všechny čtyři fáze revitalizace. Ani případná změna vlády by tak neměla běh oprav ohrozit.

Barrandovský most je nejvytíženějším v celé České republice. V roce 1983 se zprovoznila jeho jižní část a v roce 1988 i jeho severní polovina. Od té doby na něm neproběhla žádná větší rekonstrukce.

Budoucnost Rovnováh a Hrošího bazénu je nejistá

Součástí Barrandovského mostu jsou i tři sochy umělce Josefa Klimeše. Dvě z nich se jmenují Rovnováha, třetí je Hroší bazén. Na otázku, zda rekonstrukce ovlivní i je, odpověděl Scheinherr negativně. „V této etapě zatím ne, ale jednáme o tom s Galerií hlavního města Prahy. Nicméně jejich technický stav je velice špatný a vůbec nevíme, zda nalezneme způsob, jak je rekonstruovat,“ uvedl Scheinherr.

Vedoucí oddělení správy veřejné plastiky GHMP Marie Foltýnová oznámila naší redaktorce, že ze situace se sochami je v rozpacích. Podle svých slov nemůže jednat o stavu soch, protože GHMP nemá přístup k materiálům ohledně jejich stavu. Informace, kterou galerie má, je že díla mají problém se svou vnitřní konstrukcí a jediná možnost je jejich zakonzervování. Záchrana podle ní není možná.

Technická správa komunikací by podle informací mluvčího magistrátu Víta Hoffmana měla mít na starosti jak opravu mostu, tak i soch na něm. Nicméně mluvčí TSK Barbora Lišková se proti tomuto výroku ohradila. Podle ní sice sochy patří městu Praha, nikdo ale neví, jakému oddělení. TSK se stará jen o komunikace, jejichž součástí sochy nejsou. „Sochy ale během opravy mostu plánujeme očistit od graffiti,“ uvedla Barbora Lišková. Jejich osud tedy zůstává nejasný.

Ilike Kumsová

Čtěte dál